ACTE EURO 2020, București: Dinamo poate pierde lupta, Rapidul doar se cârpește. Varianta politicului: Sportul Studențesc!

BlitzNews este în măsură să vă prezinte, oficial, situația stadioanelor pe care le propune România pentru Campionatul European  

Proiectul EURO 2020 este poate cel mai important exercițiu de imagine al României, pe plan sportiv, din ultimele decenii. Pe lângă notorietate, investițiile asumate de Guvernul României ar aduce locuri de muncă. Și ar resuscita un sport popular, dar aflat în stare muribundă în România: fotbalul.

Concret, patru arene ar urma să fie reconstruite total sau parțial. Și pentru că subiectul vizează o masă largă de fani, pe suporterii Stelei, ai lui Dinamo și pe cei rapidiști, stadiul în care se află lucrările devine un subiect cu interes public major. De aceea, BlitzNews s-a gândit sa vă pună la curent cu ultimele noutăți pe această temă. Cum? Prin intermediul unor documente oficiale, remise redacției noastre de către Compania Națională de Investiții (CNI). Adică, cu fapte concrete, nu speculații.

Urmează câteva paragrafe în care veți afla o mulțime de lucruri inedite. Să le spunem pe nume: Stadionul Steaua este marele câștigător al proiectului. La Dinamo situația este mai sumbră decât se știe în acest moment. Rapidul nu se reconstruiește din temelii, așa cum se știa. Stadionul Sportul Studențesc poate fi marea surpriză a următoarelor săptămâni. De ce? Iată!

Stadionul Ghencea: marele beneficiar al campaniei de reconstrucție

Stadionul din Ghencea va avea o capacitate de 30.000 de locuri. Proiectul este aprobat de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, cât și de Ministerul de Finanțe. Mai urmează ca studiul de fezabilitate să fie efectuat și apoi aprobat printr-o hotărâre de guvern. Marele merit aparține MApN. Nu o spunem noi, ci evidența. Negocierile MApN – CNI s-au decis cu hotărârea ca stadionul să fie refăcut de la zero, iar proiectul merge înainte cu viteză maximă. Ca o noutate, vă putem spune că noul stadion va avea un amplasament nou. De ce? Pentru “optimizarea fluxurilor și spațiilor de acces”. Concret, stadionul Steaua va fi mutat mult mai aproape de bulevard, respectiv de mijloacele de transport în comun. Simplu, concis și la obiect. Militărește.

Stadionul Dinamo: problema nu este rezolvată, dimpotrivă

Încă nu este nimic sigur în privința recontrucției arenei Dinamo. Chiar dacă au fost mai multe asigurări publice din partea ministrului de Interne Carmen Dan și a unor oficiali dinamoviști. Concret, în acest moment nu a fost predat niciun plan către CNI, din partea Clubului Sportiv Dinamo. Mai mult, comunicatul CNI ne-a precizat, grijuliu, că nu ei sunt cei care decid stabilirea arenelor alese pentru EURO 2020. Însă, după cum vom prezenta mai jos, toate drumurile merg în… Regie.

CS Dinamo vrea stadion de 20.000 de locuri. Cu pistă.

Revenind la Stadionul Dinamo. Nimic nu este sigur și nimic din ce s-a discutat până acum nu este picat. De aceea, cel mai bine este să îi lăsăm pe cei de la CNI să explice stadiul în care se află proiectul de reconstrucție. Înainte de asta, doar vă reamintim că răspunsul “Companiei Naționale de Investiții” este datat astazi, 26 septembrie 2017. Să-l răsfoim: “Ca urmare a întâlnirii de la sediul CNI, reprezentanții clubului Dinamo au transmis că doresc un stadion de 20000 de locuri care să păstreze și pista de atletism, nefiind identificate alte soluții pentru relocarea acesteia”.

În acest moment este încheiat un contract între CS Dinamo București și Asociația FC Dinamo București, pe perioadă nedeterminată, iar până la clarificarea acestor aspecte juridice nu se poate realiza predarea amplasamentului către CNI”.

… Dar nu se poate.

Ce înseamnă aceste rânduri? Că CNI nu a mai fost informată de stadiul proiectului din perioada premergătoare hotărârii de guvern inițiate de Carmen Dan. Vor reveni cei de la MI și CS Dinamo cu un nou set de documente, care să respecte condițiile CNI? În acest moment, nimic nu este sigur. Pe de o parte, Carmen Dan a anunțat că treaba e rezolvată. Pe de altă parte, timpul a trecut și proiectul a rămas pe loc. Iar Curtea de Conturi nu permite anularea unui contract unde sunt recepționate investiții din bani publici, așa cum este cazul la arena Dinamo. Nici măcar un OUG nu este luat în calcul. Dacă sunteți surprinși, vă spunem doar că v-ați grăbit! Pentru că abia acum urmează surpriza pregătită fanilor dinamoviști.

ÎNTREBARE CHEIE. Știe FRF ce spune când susține că în complexul Dinamo s-a retrocedat și stratul de rocă de sub complex?

Nici pe terenul fostului Velodrom sau pe parcela unde este fosta baza de tir nu se poate. Măcar și pentru moment. De ce? Ne-a lămurit tot “Compania Națională de Investiții”:

“Reprezentații FRF ne-au comunicat faptul că au existat discuții cu reprezentanții CS Dinamo București în vederea construirii noului stadion pe amplasamentului fostului Velodrom și a Poligonului de Tir, dar este necesară emiterea unei hotărâri de guvern pentru trecerea terenului din domeniul privat, în domeniul public”.

Cum ar trebui interpretate informațiile de la CNI?

În primul rând, trebuie reținut că informația vine indirect, dinspre FRF. Deci este plauzibilă, dar nu sigură. Principala concluzie? Nu este deloc cert dacă Dinamo va avea un stadion nou. Ba, dimpotrivă! În al doilea rând, este de remarcat că baza MI este cam retrocedată, bucățică cu bucățică. Chiar dacă legea nu ar susține această variantă. Cui? Iată o întrebare interesantă. Revenirea la normal este mai greoaie decât ar trebui să fie.

Totuși, după atâtea vești proaste, vine și una bună. Cel puțin în teorie este posibil că OUG-ul remis de Carmen Dan să vizeze exact aceste terenuri. Iar stadionul Dinamo să se facă în ultimul moment, pe amplasamentului fostului Velodrom. Opțiunea este însă umbrită de ultimele zvonuri dinspre Ștefan cel Mare. Toate apărute în presa centrală și confirmate de persoanele vizate de știri. Concret, dacă stadionul nu se face pe fosta arena, cea închiriată pe vecie de AFC Dinamo al lui Nicolae Badea, ce rost mai are procesul intentat Ministerului de Interne?

Surpriză mare: Rapid nu se reconstruiește, ci se peticește în amănunt

O fi devenit Rapid membră de partid, dar chiar și așa unele lucruri nu se schimbă niciodată. Giuleștiul rămâne, indiferent de sistemul de guvernare, opresatul de serviciu. Concret, stadionul „Rapid – Valentin Stănescu” nu se va recontrui de la zero, așa cum se se credea până în acest moment. Asta chiar dacă baza alb-vișiniilor este de departe în cele mai precare condiții, cu jumătate de stadion închis accesului din cauza riscului de prăbușire. Asta nu înseamnă neapărat că proiectul nu va fi unul util fotbalului alb-vișiniu. Arena își va păstra forma și capacitatea, tribunele cu risc seismic ridicat vor fi refăcute de la zero, iar stadionul va fi complet acoperit.

Iată confrmarea CNI: “În urma realizării studiilor de teren, respectiv a expertizei tehnice, recomandările legate de specialiști au stabilit că asupra stationlui Rapid se vor realiza lucrări de consolidare asupra corpului A și a Peluzei Nord. Se vor reconstrui Tribuna I, Tribuna II precum și Peluza Sud și se va acoperi integral, astfel încât obiectivul să îndeplinească standardele de calitate impuse de UEFA”.

Se face sigur: Centrul Sportiv de excelență – Rugby – Arcul de Trimf.

Aici lucrurile sunt limpezi. Proiectul este aprobat de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, cât și de Ministerul de Finanțe. Mai urmează ca studiul de fezabilitate să fie efectuat și apoi aprobat printr-o hotărâre de guvern. Arena va avea, conform CNI, o capacitate de 8300 de locuri.

Asul din mâneca programului Euro 2020: stadionul “Sportul Studențesc”

Arena din Regie are șanse foarte mari să fie una dintre beneficiarele programului Euro. Un motiv este de natură practică. Comunicatul CNI este mai degrabă pesimist în priviința reabilitării stadionului Dinamo. Iar cum proiectul de investiții include patru stadioane, este firesc să existe o variantă de rezervă. Al doilea motiv este politic. CNI a strecurat grijulie prin comunicatul remis redacției noastre faptul că “pentru Stadionul Sportul Studențesc există depusă la CNI o solicitare în vederea reabilitării și modernizării, anterior implicării nostre în proiectul EURO 2020. Însă realizarea acestuia nu poate fi stabilită de CNI”. Faptul că arena din Regie a fost prima pe listă, exact la inițiativa FRF, cei care decid numele stadionului, denotă că varianta are o puternică susținere politică. Și asta exact în momentul în care “Primăria Municipiului București” pregătește un proiect faraonic la CSM București. Un club sportiv care ar avea la dispoziție un buget imens. Dar care nu are încă stadion.

CONCLUZII 

Ce ar mai fi de reținut după acest articol? În acest moment sunt hotărâte trei stadioane ce vor reprezenta Bucureștiul la EURO 2020, alături de Arena Națională. Ele sunt stadionul Ghencea, arena Giulești și complexul “Arcul de Triumf”. Pe cel de al patrulea loc se bat arenele Dinamo și Sportul Studențesc. Fiecare cu atuurile sale. Dinamo este mult mai popular în rândul fanilor de fotbal români. Arena “Sportul” pare să aibă o situație juridică mai bună și o susținere politică fermă. Cursa rămâne una de urmărit.

Comentarii

DISTRIBUIȚI
Mihai Nejneru

Fost jurnalist la Ziua News, VIP, Prosport, Gazeta Sporturilor şi Fanatik. Acum, jurnalist la BlitzNews.